امام خامنه ای مد ظله العالی
 
 

رتبه هاي برتر کنکور 91 ضمن حضور در مراسم جشن نخبگان و تجليل از رتبه هاي برتر کنکور 91 در گفتگوهايي شرکت نمودند که در ادامه مي توانيد  گزيده ي پاسخ آن ها به سوالات زير مشاهده کنيد :

v     معدل شما چند بود و در چه مدرسه اي تحصيل مي کرديد؟

v     از چه زماني به کانون آمديد؟ در چند آزمون کانون شرکت کرديدو  دليل انتخاب  کانون چه بود ؟

v     آيا از دفتر برنامه ريزي استفاده مي کرديد ؟

v     نقش پدر و مادر در موفقيت شما چه بود؟

v     روش درس خواندن شما در درس هاي عمومي و اختصاصي چگونه بود ؟ آيا براي رسيدن به موفقيت روش مطالعه خود را تغيير داد ؟

 

محمد استاد محمدي - رتبه يک منطقه 2 و کشور - کنکور سال 91 در رشته رياضي

 در مدرسه شهيد بهشتي کاشان درس مي خواندم، معدلم80 /19 بود.

يک سال در آزمون هاي کانون شرکت کردم و کلاً در 19 آزمون شرکت کردم، غيبت هم نداشتم. اصلي ترين دليل انتخاب کانون برنامه راهبردي کانون بود که براي من خيلي خوب بود و با برنامه هاي من مطابقت داشت.

دفتر برنامه ريزي داشتم اوايل سال حدود 40 ساعت درس مي خواندم،  بعد که با پشتيبان ويژه ام صحبت کردم به 55 ساعت رساندم.

شاخص ترين کاري که مادرم انجام دادند اين بود که نتايج آزمونم را دنبال مي کردند که از نظر روحيه اي خيلي به من کمک مي کرد.

من در درس هاي عمومي به خصوص ادبيات مشکل داشتم و مشکلم اين بود که وقتي درسم را مي خواندم بعد از مدتي مي ديدم که کاملاً فراموش کرده ام و در آزمون ها نتيجه دلخواهم را نمي گرفتم.

بعد از مدتي با چند نفر که مشاوره کردم فهميدم که کار اشتباه من اين بود که اگر دو  فصل را براي آْزمون بعدي مي خواستم بخوانم هر دو را در يک روز مي خواندم. ولي همان زماني را که براي مطالعه مي گذاشتم يعني 5 تا 6 ساعت را به جاي يک ضرب خواندن در3 روز خواندم. با اين کار درصدم در آزمون کلي بالا رفت اول ادبيات را 40% مي زدم و آرزو  مي کردم 70% بزنم ولي با اين روش 100% هم زدم و معمولاً بالاي 80 بود. در درس هاي عمومي اين روش را در پيش گرفتم.

در درس هاي اختصاصي به نظر خودم بهترين درسي که خواندم درس شيمي بود براي درس شيمي اول کتاب مدرسه را کامل مي خواندم و تک تک نکته هايش را نشان دار مي کردم و روي کاغذ مي نوشتم و اين کاغذها را تا آْخر سال داشتم .وقتي مي نوشتم احساس مي کردم که بيشتر در ذهنم مي ماند.

***

سينا ملکيان - رتبه 2 منطقه و 2 کشوري درکنکور رياضي 91     

در مدرسه شهيد بهشتي بابل درس خواندم. معدل کتبي سال سوم من 56/19 بود.

يک سال در آزمون هاي کانون شرکت کردم دليل انتخابم  برنامه ريزي خيلي خوب و پشتيبان هاي خيلي خوبش بود. کار مهمي که مادرم انجام داد اين بود که هر دو هفته بعد از آزمون ها با هم براي آزمون بعدي برنامه ريزي مي کرديم و در برنامه ريزي به من مشاوره مي داد.اين موضوع به من خيلي کمک مي کرد و من هم خيلي به ايشان اعتماد داشتم.

من در دروس ادبيات و دين و زندگي مشکل داشتم در درس ادبيات مشکلم اين بود که درس ادبيات را درس به درس مي خواندم بعداً شروع کردم به قسمت به قسمت خواندن، قرابت معنايي و آرايه ها را جدا خواندم که واقعاً نتيجه داد و درصد ادبياتم در آزمون ها خيلي بالاتر رفت.

براي درس دين و زندگي هم چند مرحله داشتم اول آيه ها را حفظ نمي کردم و درصدهايم خوب نبود. بعد رفتم سراغ حفظ کردن آيه ها و خوب نتيجه گرفتم به اواخر سال که رسيدم متوجه شدم که با حفظ کردن آيه ها هم نمي شود به بعضي از سوال ها جواب داد. بعد شروع کردم به بهتر تمرين کردن سوال هاي کنکور به نظر من در درس هاي عمومي خيلي تمرين تست هاي کنکور تأثير گذار است و کلاً شکل سوال هاي کنکور درس هاي عمومي طوري است که تکرار مي شود و به نظر من اگر سوال هاي عمومي سال هاي قبل خوب تکرار و تمرين شود مي شود که در کنکور خوب جواب داده شود. من از اين نظر از کتاب زرد عمومي خيلي خوب استفاده کردم و سوال هاي کنکور هاي سال هاي قبل را خوب بررسي کردم.

 يک روشي هم در درس فيزيک داشتم در مطالعه و به نظرم يکي از درس هاي خوب من بود .در دبيرستان روش من اين طور بود که اول کتاب درسي را مي خواندم بعد تمرين ها را به دقت بررسي مي کردم. مرحله بعدي اين بود که از روي جزوه و نمونه سوال ها مطالعه مي کردم بعد تمرين هاي تشريحي حل مي کردم و بعد از آن مي رفتم سراغ تست زدن و چون موقع تست زدن تشريحي حل کرده بودم تست زدن برايم راحت مي شد . بعد در درس فيزيک تأکيد داشتم روي تمرين هاي کتاب به نظرم هر چه سال بالاتر مي رود .سوالات به کتاب نزديک تر مي شود و از کتاب بيشتر سوال مي آيد .

در درس رياضي هم همين گونه است .تمرين و تکرار خيلي مهم است. چون رياضي هر چه باشد مهمترين درس رشته رياضي است و بايد بيش از درس هاي ديگر براي آن وقت بگذارند من براي درس رياضي وقت گذاشتم و نتيجه اش را هم گرفتم به نظر من رياضي يکي از درس هايي است که حداقل بايد يک يا دو کتاب تست برايش تمام کنيم. 

***

سروش آرايي - رتبه 3 منطقه 1 و 9 کشوري رياضي و رتبه 1 منطقه 1 و 2 کشوري زبان کنکور 91

در مدرسه سادات اصفهان درس خواندم و در 16 آزمون کانون  شرکت کردم. در هيچ آْزموني غيبت نداشتم .علت اصلي انتخاب کانون برنامه راهبردي آن بود و آزمون هاي دو هفته يک بار و بودجه بندي مناسبش و  از شاخص ترين کارهايي که پدر و مادرم انجام دادند اين بود که قبل از خودم نتايج را در سايت کانون نگاه مي کردند و به من خبر مي دادند.

در موردروش درس خواندن در درس ادبيات اوايل با روخواني بيت هاي خارج از کتاب مشکل داشتم و بعد تصميم گرفتم که هر شب يک بيت از شعرهاي حافظ را بخوانم دو سه ماه اول خيلي برايم مشکل بود .حتي روخواني معمولي اش هم برايم مشکل بود، ولي بعد از مدتي ديدم که خيلي شعرها برايم آشنا شده است .

روشي هم در درس شيمي داشتم اين بود که حاشيه نويسي مي کردم در داخل سوال هاي آزمون ها و يا آزمون هاي ديگر نکته اي که پيدا مي کردم اين ها را حاشيه نويسي مي کردم . به اين ترتيب وقتي کتاب را دوباره مطالعه مي کردم باعث مي شد که به موضوع تسلط داشته باشم و به متن کتاب هم مسلط شوم.

***

الهام احساني مقدم - رتبه 3 کشور در رشته رياضي و رتبه 10 کشور در رشته زبان و رتبه 3 زبان

از سال سوم دبيرستان عضو کانون شدم 38 آزمون شرکت کردم معدل کتبي سال سوم 96/19 بود و در مدرسه فرزانگان بابل تحصيل کردم .

علت انتخاب کانون اين بود که من برنامه راهبردي کانون را اثبات شده و خوب مي ديدم که مي توانست من را از سردرگمي نجات دهد در اين يک سالي که بايد منسجم مي خواندم، همين طور اين که کارنامه در همان روز صادر مي شد کمک مي کرد که من برنامه بهتري داشته باشم و هدفگذاري هايم را در زمان زودتري انجام دهم و دو هفته ام با برنامه ريزي پيش برود.

پدر و مادرم نقش مهمي در روند پيشرفت من داشتند و يکي از کارهايي که پدر و مادرم براي من انجام دادند اين بود که وقتي در يک آزمون رتبه خوبي کسب نمي کردم خيلي ناراحت مي شدم و روحيه ام را از دست مي دادم پدر و مادرم مخصوصاً مادرم با صحبت هايشان به من روحيه مي دادند و اين استرس را ازمن دور مي کردند.

من در درس دين و زندگي مشکل داشتم بعد روشم را تغيير دادم. اين طور بود که من اين درس را به صورت حجم زيادي از درس يک جا مي خواندم مثلاً در يک آزمون همه درس ها را در يک روز مي خواندم و واقعاً هم فراموش مي کردم و باعث نگراني ام شده بود و مي دانستم نزديک کنکور که نمي شود همه درس ها را در يک روز خواند. بعد در مجله آزمون مصاحبه با يکي از رتبه هاي برتر را خواندم که او گفته بود من هر روز چند دقيقه را اختصاص به ديدن و زندگي داده بودم با استفاده از اين روش من هم روشم را تغيير دادم و هر روز 3 درس از دين و زندگي 2 و 3 و پيش انتخاب کردم .

فيش هايي را نوشته بودم که هر روز مرور مي کردم. اين براي زمان جمع بندي ام بود قبل از آن هم روزي يک تا دو درس را مي خواندم که زمان کمي مي برد به جايش در مجموع در طول هفته عدد بزرگي مي شد و خيلي به من کمک کرد من دين و زندگي را در کنکور 100% زدم.

از طرفي من دو تا درس را مثل هم مي خواندم. هندسه تحليلي و گسسته را که از روش خودم راضي بودم به اين شکل که اول درس نامه را خيلي دقيق مي خواندم مثل اين که سر جلسه حضور داشته باشم و اگر سوالي داشتم يادداشت مي کردم حتي اگر سوال فراتر از کتاب بود مي نوشتم اگر همان لحظه مي توانستم به آن جواب دهم فکر مي کردم متن را دوباره مي خواندم و جوابش را هم  مي نوشتم. اگر نه وقتي درس تمام مي شد برمي گرشتم و اين طور بود که هر فصل را به چند بخش تقسيم کرده بودم .درس نامه را مي خواندم ولي بدون توجه به زمان و فقط با تأکيد روي يادگيري و نوشتن نکات مهم و وقتي که يک تسلط نسبي پيدا مي کردم آن وقت تست هاي زمان بندي شده مي زدم.

***

ميلاد اکرمي - رتبه 2 منطقه و 5 کشوري در رشته رياضي

در مدرسه شهيد هاشمي درس خواندم دو سال عضو کانون بودم در 48 آزمون شرکت کردم و يک غيبت داشتم. معدل کتبي سال سومم 53/19 شد.

علت انتخاب کانون کارنامه سريع و جامعه آماري بالا و حضور رتبه هاي برتر بود که باعث انگيزه ما مي شد.

دفتر برنامه ريزي داشتم 2 سال پر کردم .از 40 ساعت مطالعه در هفته شروع کردم تا به 55 ساعت رسيد.

پدر و مادر خيلي به من کمک مي کردند از لحاظ عاطفي و کمک و حمايت روحي با آرام کردن محيط خانه و اين که بعد از هر آزمون از من مي خواستند که علت پيشرفت و يا عدم پيشرفتم را يادداشت کنم و بر آن اساس کار کنم.

من از جمله درس هايي که مشکل داشتم قسمت ريدينگ زبان بود و وقتي ديدم درصد زبانم دارد پايين مي آيد يک شب درميان يک ريدينگ ،يک کلوز اين ها را با روش هاي مختلف امتحان کردم بروم سراغ سوال ها بعد سراغ متن و غيره همه اين ها را امتحان کردم تا بالاخره جواب گرفتم. باز هم با اين که روشم را پيداکردم باز هم کار کردم تا مهارتم بالا برود.

درسي که خودم را در آن قبول داشتم فيزيک بود در فيزيک بعد از آن که اول جزوه را خواندم و بعد کتاب را به صورت عمقي خواندم کارم را دو قسمت مي کردم يکي مي رفتم سراغ تمرين هاي خوب کتاب .نگاه مي کردم ببينم کتاب تمرين ها چگونه است .چون تست هاي کنکور از تمرين هاي خوب کتاب است آن ها را پيدا و مارک دار مي کردم و کار دومم اين بود که تست هاي کنکور و يا تست هاي شبيه کنکور را سعي مي کردم .اين کار را به صورت ذهني انجام دهم تا سرعت محاسبه ام را بالا ببرم تا سرعتم در کنکورهم بالا برود .

براي دوران جمع بندي هم من هر آزموني که از خودم مي گرفتم سوالات درست را هم يک بار بررسي مي کردم و دوباره حل مي کردم چون باعث تثبيت مي شود و هم سرعت بالا مي رود.

سوالات شک دارد و سوالاتي که غلط زده بودم را در کتاب دنبال آن مبحث مي گشتم و دليل اشتباهم را پيدا مي کردم.

***

فرهاد ميرزادنيا – رتبه 6 منطقه 3 – رشته رياضي – از پيرانشهر

معدل کتبي من  51/18 شد، در مدرسه يادگار امام درس خواندم  و از سال دوم دبيرستان به آزمون هاي کانون آمدم  و در 54 آزمون بدون غيبت شرکت کردم.

من از طريق يکي از دوستانم با کانون آشنا شدم. ولي بعد که خودم تحقيق کردم به دليل برنامه واقعاً منظم و دقيق جامع آماري نسبتاً بالا آزمون هاي کانون را انتخاب کردم  و از دفتر برنامه ريزي به مدت 2 سال استفاده کردم و دفتر برنامه ريزي خيلي به من کمک کرد و ساعت مطالعه من از 40 ساعت در هفته به 60 ساعت در هفته رسيد.

والدينم نقش مهمي در موفقيت من داشتند، پدر من سعي مي کردند بيشتر شيوه مطالعه را به من ياد بدهند و مادرم هم از لحاظ روحي به من خيلي اميدواري مي دادند.



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:کنکور93, :: 13:6 ::  نويسنده : امیرحسین

کلکسيون روش هاي مطالعه براي مبحث گراف در درس گسسته:

دوستان عزيز رياضي و فيزيک

در ابتدا به بودجه بندي مبحث گراف در کنکور اشاره مي کنم.به طور ميانگين در 7 سال اخير 1.7  تست هر سال از گراف در کنکور مطرح شده است که 13 درصد کل (13 سوال به طور متوسط)‌سوالات مي باشد.

ابتدا شيوه هاي مطالعه کردن مبحث گراف را بررسي مي کنيم و سپس به برخي  از روش مطالعه  رتبه هاي برتر کنکور سال هاي قبل دراين مبحث  اشاره مي کنيم:

1-   به تعاريف گراف ساده،‌ مرتبه، اندازه،‌درجه رئوس،‌دنباله درجات رئوس يک گراف به طور کامل توجه کنيد. براي مثال در تعريف گراف ساده چند نکته مانند گرافي که P‌ راس و q‌يال دارد و يا تعداد کل گراف هاي که با ترکيب [V,E] ‌مي توان رسم کرد وجود دارد. تعريف را با مثال ها مطابقت دهيد.

2-   شکل هاي گراف با رئوس مختلف را رسم کنيد. نياز به رسم گراف با مرتبه هاي بالا نيست. اين کار کمک به تصوير سازي ذهني شما که در يادگيري اين موضوع بسيار موثر است خواهد کرد.

3-   بعد از مطالعه مباحث ابتدايي اين بخش قبل از مطالعه گراف منتظم ،‌ کامل،‌ تهي و جهت دار حتما به مطالعه مباحث مربوط به ماتريس مجاورت بپردازيد. سعي کنيد مطالعه مباحث اشاره شده توام با درنظرداشتن ماتريس مجاورت باشد. به تاثير نکات اين گراف ها در ماتريس مجاورت دقت کنيد.با اين کار يادگيري شما در اين بخش خيلي ماندگار خواهد شد.

4-   در برخي سوال ها گزينه ها دنباله ي از اعداد مي باشد و گزينه مربوط به دنباله رئوس گراف ساده خواسته شده است. بهترين روش در اين نوع تست ها حذف گزينه هاي غلط مي باشد.

5-   قبل از مطالعه مفاهيم گراف بازه ها حتما تعاريف مربوط به گراف همبند، مسير و دور را کامل مطالعه کنيد.

6-   نکات مربوط به مباحث درخت و گراف هاميلتوني و اويلري در متن درس خيلي اشاره نشده است و بيشتر اين نکات از درون تمرين هاي مربوط به آن قابل استخراج مي باشد.براي تمرين هاي اين بخش وقت بيشتري صرف کنيد.

پيشنهادات رتبه هاي برتر کنکور :

حميد رضا حکيم جوادي- رتبه ده

الف ) در مبحث گراف براي تمرين فقط شکل بکشيد. اين کار به شما شهود مي دهد و باعث مي شود پس از مدتي بتوانيد سريع و ذهني شکل گراف را در ذهن خود رسم کنيد.

ب) در سوال هاي که به دنباله درجه هاي گراف مربوط مي شود از الگوريتم هاول حکيمي استفاده کنيد

آذرنگ گل محمدي- رتبه 5 کنکور

الف)‌ در مبحث درخت به فرمول q=p-1‌دقت داشته باشيد.

ب)‌ گراف ها ي اويلري و شبه اويلري و هاميلتوني را مطالعه کنيد. اين گراف ها ارتباطي با هم ندارند.

ابولفضل رجب لو-رتبه ده کنکور

الف)‌ گراف فرد منتظم از مرتبه فرد وجود ندارد

ب)‌ تعداد گراف هاي k منتظم از مرتبه n با تعداد گراف هاي (n-k-1) منتظم از مرتبه  n ‌برابر است.



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:کنکور93, :: 13:5 ::  نويسنده : امیرحسین

کلکسيون روش هاي مطالعه درس هندسه تحليلي  درمبحث خط و صفحه:

دوستان عزيز رياضي و فيزيک

دانش آموزان عزيز ياد گرفتن اين مبحث در هندسه تحليلي خيلي ساده است . با تمرين و حل کردن سوال هاي تشريحي و تست هاي زياد تمام مطالب و نکات آنرا ياد خواهيد گرفت و به سوالات آزمون به راحتي پاسخ خواهيد داد.

1-   براي تسلط کامل به مباحث اين بخش بايد ضرب داخلي و خارجي بردار و نکات مربوط به آن را کامل يادگرفته باشيد.

2-   تجسم ذهني خود را نه تنها در اين مبحث بلکه در تمام مباحث هندسه تحليلي تقويت کنيد. سعي کنيد خط و صفحه و موقيت اين دو را نسبت به هم در فضا براي خود تجسم کنيد. قبل از دست به کار شدن براي حل کردن سوال، شرايط آنرا در ذهن خود تجسم کنيد. قطعا در حل مسائل کمک زيادي به شما خواهد کرد.

از وسايلي مثل مداد و کاغذ به عنوان خط و صفحه در اين زمينه استفاده کنيد.

3-   چندين روش براي بدست آوردن وضعيت نسبي خط و صفحه(تنافر، ‌تقاطع)‌ وجود دارد. از نظر کارايي و زمان حل با اين روش ها تقريبا يکسان هستند. در ابتداي يادگيري از همه روش ها استفاده کنيد اما در ادامه يک روش را انتخاب کنيد و هميشه از آن استفاده کنيد.

4-   معادله ها به شکل هاي مختلف در مسائل ظاهر مي شود. قبلا حالت هاي خاص صفحه و خط را در دستگاه مختصات رسم کنيد. براي مثال صفحه x=1‌ ،‌ يک صفحه که موازي محور هاي Y‌و Z‌است و محور x ‌ ها را در نقطه اي به طول يک قطع مي کند. شما بايد بارها در دستگاه مختصات صفحه و خط هاي (به خصوص در حالت هاي خاص) مختلف را رسم کنيد تا هنگام ديدن معادله آنرا به طور صحيح و به سرعت در فضا تجسم کنيد.

5-   بردار هاي نرمال و هادي صفحه و خط را به ساده ترين شکل ممکن تبديل کنيد تا محاسبات رياضي شما به حداقل برسد. براي مثال (8،4،12) به (2،1،3). همچنين براي بدست آوردن بردار هادي يک خط از روش مرسوم، دقت کنيد ضرايب متغير ها همه بايد 1 باشند.

دانش آموزان عزيز مطمئنا شما هم روش خاصي در برخي موارد براي مطالعه مبحث خط و صفحه داريد. اگر روشي و يا نکته ي درباره روش مطالعه اين مبحث داريد براي دوستان خود بنويسيد. شايد براي آنها نيز موثر باشد.

آيا تا به حال روش مطالعه ي در اين زمينه داشته ايد که بعد از مدتي آنرا تغيير داده باشيد و نتيجه بهتر گرفته باشيد؟



کلکسيون روش هاي مطالعه براي مبحث نظريه اعداد  در درس گسسته:

دوستان عزيز رياضي و فيزيک

اگر بودجه بندي اين مبحث را در کنکور 7 سال اخير بررسي کنيم متوجه مي شويم اين مبحث مهم ترين و البته جذاب ترين فصل کتاب رياضيات گسسته مي باشد .تعداد سوال هاي مطرح شده در هر سال متوسط 3 سوال مي باشد .

دامنه مطالب در اين مبحث بسيار زياد است و شايد آموختن جزء به جزء کليه نکات و همچنين حفظ کردن آنها علاوه بر وقت گير بودن ضرورتي نيز ندارد.

در ابتدا کلکسيوني از روش هاي مطالعه اين مبحث مطرح شده و سپس نظريات برخي از دانش آموزان برتر در اين موضوع ارائه مي شود:

1-   براي حل تست هاي که از قضيه بنيادي حساب که در قسمت اعداد اول مطرح مي شود از اثبات اين قضيه کمک بگيريد. نتايجي که از اين قضيه گرفته مي شود بسيار مهم است.

2-   در قسمت ب.م.م قضيه اي به نام بزو آورده شده است. اين قضيه بسيار بسيار مهم است. نکات آنرا به دقت مطالعه کنيد. بيشتر سوالات اين بخش از اين قضيه قابل حل مي باشد.

3-   به تعريف دو عدد نسبت به هم اول و نتايج آن دقت کنيد.

4-   در درون قضيه الگوريتم تقسيم نکته هاي زيادي وجود دارد از تمرين هاي کتاب براي آموزش کامل اين نکات استفاده کنيد.

5-   در عمليات جبري اعداد (جمع و تفريق) در مبناي غير از ده، برخي ابتدا عدد را در مبناي 10 تبديل مي کنند و سپس عمليات را انجام مي دهند. اين کار بسيار وقت گير و غير منطقي است. جمع و تفريق را در مبناي اصلي تمرين کنيد مي بينيد چقدر سريع تست حل مي شود. !

6-   مبحث مبنا در دانشگاه آزاد زياد مطرح مي شود.

7-   قسمت هاي مثل استقرا و خوش ترتيبي را بيشتر بايد مفهومي خواند ولي در مباحثي مثل الگوريتم تقسيم و هم نهشتي تست زياد حل کنيد.

8-   در پاسخ به سوالات هم نهشتي ابتدا دو طرف معادله را کاملا ساده کنيد.در اين صورت از خواص هم نهشتي بهتر استفاده مي کنيد.

9-   قضيه فرما يک حالت خاص قضيه اويلر مي باشد که کاربد فراواني دارد.

10-در حل تست هاي سياله خطي بهتر است يک جواب خاص معادله را پيدا کنيد و بقيه جواب ها را با ضريبي از جواب اول بدست آوريد.

پيشنهادات رتبه هاي برتر کنکور :

اصغر خرم-هفت کنکور

اين مبحث در ميان تمام مباحث درسي رشته رياضي از مباحث سخت است. ولي با يکي دوبار خواندن و بررسي سوال هاي کنکور مي توان فهميد که اين تست ها زياد هم سخت نيستند.

عرفان قادري

در اين مبحث دانش آموز فقط بايد زياد تست کار کرده باشدو از مثال زدن و عدد گزاري در سوال ها استفاده کند.

دانش آموزان عزيز اگر شما هم روش مطالعه خاصي براي اين مبحث داريد حتما بنويسيد تا ديگران نيز آنرا بررسي کنند شايد روش شما براي آنها نيز مفيد باشد.

در آزمون 10 آذر بخشي از اين مبحث آزمون گرفته مي شود. مي توانيد در بعد از آزمون بررسي کنيد از کدام يک از روش ها براي حل تست ها استفاده کرده ايد و براي شما مفيد بوده است.



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:کنکور93, :: 13:4 ::  نويسنده : امیرحسین

کلکسيون روش هاي مطالعه درس هندسه تحليلي  درمبحث مقاطع مخروطي:

دوستان عزيز

اين مبحث بيش تر با محاسبات رياضي همراه است، مطالعه و تمرين زياد و حتي حفظ کردن در اين مبحث مي تواند به شما براي رسيدن به درصدهاي بالا کمک کند

1-   به تعاريف مقاطع مخروطي(دايره،‌بيضي،‌سهمي،‌هذلولي)  به طور دقيق توجه کنيد و آن را تجزيه و تحليل کنيد.

2-   بلافاصله بعد از ديدن مسئله شروع به رسم شکل مقطع کنيد. اطلاعات را بر روي شکل مشخص کنيد. خيلي سريع متوجه خواهيدشد که از کدام روش براي براي به دست آوردن مجهولات مسئله مي توانيد کمک بگيريد.

3-   بخشي از کتاب روش رسم سهمي و هذلولي را شرح داده است.مانند اثبات قضايا آن را از ابتدا تا آخر دنبال کنيد تا به صورت مفهومي از جزئيات اين مقاطع مطلع شويد

4-   مبحث تبديل ها در هندسه 2 و دترمينان از مبحث ماتريس پيش نيازي براي يادگيري دوران مقاطع مخروطي است. قبل از مطالعه آن حتما مباحث ذکر شده را کامل ياد بگيريد.

آقاي حسن ابويساني-رتبه 2 کنکور

"اين مبحث فرمول هاي حفظي زيادي دارد من سعي کردم با مدل سازي مقاطع همه را شبيه هم در آوردم. براي مثال دايره يک بيضي خاص،‌هذلولي مزدوج بيضي و سهمي شبيه هذلولي است.خيلي نياز به حفظ کردن فرمول با اين روش نيست.

آقاي ابوالفضل رجبلو- رتبه ده کنکور

"همواره براي به دست آوردن مرکز بيضي ،‌هذلولي و دايره از مشتق استفاده کنيدحتي اگر استاندارد نباشد."

دانش آموزان عزيز در آزمون 24 آذر علاوه بر دوره کردن مباحث بردار،‌خط و صفحه،‌دايره نيز امتحان گرفته مي شود.

آيا با نظر آقاي رجبلو درباره مشتق گرفتن موافق هستيد؟ در صورت استفاده و مفيد بودن آن نظر خود را بنويسيد.

 



روش نامه فيزيک اتمي

  • اين فصل در مقايسه با فصل امواج الکترومغناطيس مطالبش قابل فهم تر است و حتي در برخي مباحث جنبه حفظي دارد( مطالب با يک بار خواندن قابل درک است)
  • چهار رابطه مهم انرژي و بسامد،‌ تابع کار، رابطه ريدبرگ بالمر و رابطه مدار هاي ماناي بور در اين فصل وجود دارد که رابطه ريدربرگ نسبت به بالمر ، کلي تر است و چون با عکس طول موج کار مي کند مناسب تر است. بهتر است براي حل تست ها از اين فرمول استفاده کنيد
  • ثابت "ريدربرگ" بر اساس نانومتر است و طول موج حاصل شده را نيز بايد بر اساس نانومتر حساب کرد
  • رابطه "بور" براي مدارهاي مانا در اتم هيدروژن شامل 5 ثابت است.سعي کنيد فرم ساده شده آنرا ياد بگيريد.
  • دانش آموزان عزيز دقت کنيد که انرژي الکترون در حالت پايه صفر نيست و هنگام مقايسه انرژي تراز هاي مختلف نبايد قدرمطلق آنرا در نظر گرفت . در حالت پايه انرژي الکترون کمترين مقدار (-13.6 ev) را دارد و هنگامي براي مثال در تراز سوم قرار مي گيرد انرژي آن از نظر عددي افزايش (-1.5)‌ اما منفي تر مي شود.
  • فوتوالکتريک از يک بسامدي بالاتر رخ مي دهد و براي بسامد هاي زير بسامد قطع رخ نخواهد داد. سوال هاي اين مبحث يا نموداري( I برحسب V)  هستند يا از فرمول اينشتين مطرح مي شوند
  • در مبحث ليزر بيشتر مفاهيم و شکل هاي کتاب مهم مي باشد و فرمول و مسئله خاصي ندارد بيشتر در شکل ها و مفاهيم تمرکز کنيد


نکاتي درباره روش مطالعه مبحث احتمال

هر ساله چهار يا پنج سوال از کل سوالات رياضي به اين مبحث در کتاب رياضيات گسسته مربوط مي شود. شايد بعد از نظريه اعداد مهمترين فصل کتاب گسسته باشد. براي مطالعه آن چند مورد را بايد در نظر گرفت:

  • پايه اين مبحث آناليز ترکيبي مي باشد. حتما بايد به نکات آن مسلط شويد. در آناليز ترکيبي به تفاوت بين ترکيب و تبديل و کاربرد آنها بسيار دقت کنيد
  • تعاريف براي آموزش اين فصل بسيارمهم است. تعاريفي مثل فضاي نمونه،‌ پيشامد هاي متمم، ‌مستقل، ‌وابسته،‌ سازگار و ناسازگار بسيار مهم است. براي درک عميق تر اين تعاريف به کتاب جبرو احتمال در فصل آخر مراجعه کنيد.
  • در محاسبه احتمال هاي پيوسته استفاده از رسم نمودار رابطه ها و استفاده از نمودار ون و خواص آنها کمک بسياري خواهد کرد
  • احتمال شرطي مبحث بسيار مهمي است که تعداد تست زيادي را به خود اختصاص مي دهد
  • سعي کنيد قاعده ي بيز و ضرب احتمال را به صورت مفهومي ياد بگيريد. به جاي اين قاعده مي توان از فرمول اصلي احتمالات شرطي استفاده کرد
  • براي جواب نهايي از ابتدا به گزينه هاي توجه کنيد. شايد به صورت کسري و يا شايد به صورت اعشاري ارائه شده باشد.
  • به کلمات "و" و "يا" در سوالات احتمال توجه کنيد. استفاده از هر کدام فضاي نمونه را تغيير خواهد داد


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


امیدوارم که مطالب وبلاگ من برای شمامفیدباشد. باآرزوی موفقیت برای شما
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان امام خامنه ای (همه چیز) و آدرس amirkazemi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 784
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

Alternative content